Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 voor 2e berap | 2e berap 2025 | Begroting 2025 na 2e berap |
---|---|---|---|
Lasten | -43.645 | -706 | -44.351 |
Baten | 23.449 | -32 | 23.418 |
Saldo van baten en lasten | -20.196 | -738 | -20.934 |
Onttrekking aan de reserves | 2.848 | 398 | 3.246 |
Mutaties in de reserves | 2.848 | 398 | 3.246 |
Geraamd resultaat | -17.348 | -340 | -17.688 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | |
---|---|---|
Bestaand beleid | -300 | |
Wijzigingen bestaand beleid (< € 50.000) | -100 | |
Kapitaallasten | 60 | |
Totaal ontwikkelingen | -340 |
Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | ||
---|---|---|---|
Bestaand beleid | |||
Autonome toename en indexering groen en straatreiniging | -300 |
Doordat de data nog niet op orde is en we te maken hebben met hogere indexeringen dan verwacht, hebben we naar verwachting in de exploitatie groen (€250.000) en straatreiniging (€50.000) een overschrijding. Deze extra kosten worden deels (€ 100.000) gedekt uit de stelpost prijzen.
Transitietraject van afval naar grondstof in 2025 en 2026 | 0 |
---|
Voortzetting van de pilot huisinzameling en spullenstroom en nader onderzoek is noodzakelijk voor het mogelijk maken van goed onderbouwde keuzes over de toekomst van een inclusieve gemeentelijke inzameling en verwerking van afval en grondstoffen (€ 317.800).
Onderdeel hiervan is de aanschaf van een elektrische bestelwagen voor inzameling (€ 45.000).
Daarnaast vindt een verkenning plaats naar opties voor toekomstige huisvesting van een circulair ambachtscentrum (€ 80.000).
De kosten voor de pilot huisinzameling en spullenstroom en verkenning huisvestiging circulair ambachtscentrum van € 317.800 + € 80.000 = € 397.800 worden gedekt door de algemene reserve. De kosten voor de elektrische bestelwagen worden gedekt door de afvalstoffenheffing (budgettair neutraal). Dit is meegenomen in de begroting 2026.
In onderstaande tabel staan de eenmalige budgetten van dit programma met daaronder een toelichting als het restant > € 100.000 is.
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Realisatie tot heden | Restant |
---|---|---|---|
Kleinschalige verkeersvoorzieningen | 400 | 154 | 246 |
Onderzoek haalbaarheid doorfietsroutes | 125 | 17 | 108 |
Bijwerken gegevensbeheer openbaar gebied | 276 | 39 | 238 |
Uniformisering bebording | 300 | 18 | 282 |
Ontwerp- en onderzoekskosten Erpseweg | 200 | 38 | 162 |
Aanbouw volières pluimvee | 20 | 0 | 20 |
Planvorming en afkoppelen riolering | 138 | 0 | 138 |
Onderhoud vijver Bloemenwijk Schijndel | 184 | 47 | 138 |
Herstel droogteschade plantsoenen 2023 | 318 | 48 | 269 |
Meten en monitoren overstorten | 243 | 0 | 243 |
Mobiliteitsprojecten A50 Eindhoven-Nijmegen | 6 | 18 | -12 |
Opstellen Groenbeleidsplan | 42 | 2 | 40 |
Totaal | 2.252 | 381 | 1.871 |
Kleinschalige verkeersvoorzieningen | 246 |
---|
In het afgelopen jaar hebben we stappen gezet om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren. Hier zijn we ook dit jaar weer volop mee bezig. Op basis van verkeerstellingen en parkeeronderzoeken hebben we knelpunten geanalyseerd en directe maatregelen getroffen. Extra verkeersborden, fietsnietjes, spiegels en paaltjes zorgen voor meer veiligheid, duidelijke en overzichtelijke verkeerssituaties.
We bereiden ook grotere projecten voor, zoals veilige schoolzones, de aanleg van grasbetonparkeerplaatsen die groen en functionaliteit combineren, en de realisatie van snelheidsremmende maatregelen.
Concrete deelprojecten die op de planning staan zijn bijvoorbeeld:
- Schoolzone bij de Antoniusschool in Keldonk.
- Diverse verkeersmaatregelen op de Sonseweg/Huisakkerweg in Nijnsel.
- Diverse verkeersmaatregelen op de N.C.B.-Laan/Heilig Hartplein in Veghel.
- Verkeersplateaus in het buitengebied van Olland.
Uitvoering hiervan vindt in 2025 met uitloop naar 2026 plaats.
Onderzoek haalbaarheid doorfietsroutes | 108 |
---|
In 2025 is gewerkt aan een bestuursovereenkomst. Streven is om eind 2025 de bestuursovereenkomst voor deze doorfietsroute te tekenen.
Bijwerken gegevensbeheer openbaar gebied | 238 |
---|
Met behulp van derden worden de kernregistraties in het beheersysteem op orde gebracht. De markt is krap op dit gebied, waardoor het lastig is een partij te vinden om ons hierbij te ondersteunen. Op dit moment zijn we bezig om inhuuropdrachten opnieuw open te stellen en zoeken we naar andere mogelijkheden om extra stappen te zetten in het op orde brengen van deze data.
Uniformisering bebording | 282 |
---|
In 2025 vinden de werkzaamheden plaats.
Ontwerp- en onderzoekskosten Erpseweg | 162 |
---|
Project is opgestart en loopt volgens planning. Uitvoeringsbudget is voor de begroting van 2026 aangevraagd.
Planvorming en afkoppelen riolering | 138 |
---|
Wegens capaciteitsgebrek is dit project niet uitgevoerd, het budget voor 2025 en 2026 geven we terug.
Onderhoud vijver Bloemenwijk Schijndel | 138 |
---|
De Werkzaamheden zijn uitgevoerd. Op dit moment wordt gekeken of de vijver nog verder uitgediept moet worden. Ook moet de waterkwaliteit gemonitord worden. Mocht deze niet afdoende zijn, dan zal er alsnog een fontein/beluchtingspomp geplaatst worden. De planning is dat het project eind volgend jaar kan worden afgesloten.
Herstel droogteschade plantsoenen 2023 | 269 |
---|
In het najaar 2025 gaan we inboeten en plantsoenen renoveren zodat dit plantseizoen dit budget op is.
Meten en monitoren overstorten | 243 |
---|
In kwartaal 4 van 2024 zijn een deel van de werkzaamheden gerealiseerd, afronding vindt plaats in 2025