Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 voor 2e berap | 2e berap 2025 | Begroting 2025 na 2e berap |
---|---|---|---|
Lasten | -35.738 | -1.143 | -36.881 |
Baten | 199.776 | 7.835 | 207.611 |
Saldo van baten en lasten | 164.038 | 6.692 | 170.730 |
Toevoeging aan de reserves | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan de reserves | 3.480 | -118 | 3.361 |
Mutaties in de reserves | 3.480 | -118 | 3.361 |
Geraamd resultaat | 167.518 | 6.574 | 174.092 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | |
---|---|---|
Bestaand beleid | -435 | |
Wijzigingen bestaand beleid (< € 50.000) | 29 | |
Gemeentefonds | 6.237 | |
Kapitaallasten | 743 | |
Totaal ontwikkelingen | 6.574 |
Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | ||
---|---|---|---|
Bestaand beleid | |||
Actualisatie voorziening mobiliteitsverbanden | 65 |
De voorziening moblitietsverbanden hebben we geactualiseerd. Dit levert incidenteel een voordeel op van € 65.000 in 2025.
Actualisatie voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) | 0 |
---|
We hebben de voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) geactualiseerd.
Autonome toename en indexering groen en straatreiniging | 100 |
---|
Doordat de data nog niet op orde is en we te maken hebben met hogere indexeringen dan verwacht, hebben we naar verwachting in de exploitatie groen (€250.000) en straatreiniging (€50.000) een overschrijding. Deze extra kosten worden deels (€ 100.000) gedekt uit de stelpost prijzen.
Toerekening uren grondexploitatie | -600 |
---|
Op begrotingsbasis worden vooraf een aantal uren van medewerkers toegerekend aan de grondcomplexen.
In de afgelopen jaren is gebleken dat deze uren in de werkelijkheid niet gerealiseerd zijn. Ook in 2025 lijken de werkelijk uren lager dan in de begroting is opgenomen.
Door langdurige ziekte van medewerkers heeft ook een verschuiving plaatsgevonden van interne kosten naar externe inhuurkosten.
In het laatste kwartaal worden een aantal nieuwe GREX-complexen aan de Raad voorgesteld. Dit zal er naar verwachting toe leiden dat de uren op begrotingsbasis vanaf 2026 beter zullen aansluiten bij de realiteit.
Het nadeel 2025 wordt ingeschat op € 600.000.
Vaststelling A.I. beleid en tijdelijke inzet van een AI-specialist | 0 |
---|
De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (A.I.) volgen elkaar in rap tempo op. A.I. kan een waardevolle bijdrage leveren aan het realiseren van onze gemeentelijke doelstellingen. Tegelijkertijd brengt de inzet van A.I. belangrijke vraagstukken met zich mee op het gebied van privacy, transparantie, ethiek en inclusiviteit. Als gemeente hebben wij een bijzondere verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met besluitvorming en gegevens van onze inwoners, ook wanneer we hiervoor A.I.-toepassingen gebruiken. Om richting te geven aan de manier waarop we met deze ontwikkelingen omgaan, is dit beleid opgesteld. Daarom wordt voorgesteld om formatie voor een AI-specialist voor de duur van 2 jaar beschikbaar te stellen. Gedurende de twee jaar zal de AI-specialist onderzoeken en adviseren waar we AI en andere moderne technieken in kunnen zetten, en de verdere implementatie hiervan organiseren. De kosten zijn eenmalig € 228.627 en worden gedekt uit de reeds beschikbaar gestelde budgetten voor 'Robotisering' en 'Versterken telefonische dienstverlening' (budgettair neutraal).
Gemeentefonds | |||
---|---|---|---|
Bijstellen maatstaf lage inkomens met drempel | 1.670 |
Bijstellen maatstaf lage inkomens met drempel 2023-2025
De algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt verdeeld met maatstaven. Er zijn simpele maatstaven (zoals het aantal inwoners) en er zijn ingewikkelde maatstaven. Er zijn maatstaven die weinig geld verdelen en er zijn er die veel geld verdelen. In 2023 is een nieuwe verdeling ingevoerd.
Bij de invoering van het nieuwe verdeelstelsel voor het gemeentefonds in 2023 is het belang van de maatstaf "huishoudens met een laag inkomen" aanzienlijk toegenomen (momenteel zo'n 21% van het totaal). Daarnaast is het een moeilijk in te schatten en sterk fluctuerende maatstaf, waarvan het financiële effect erg groot is. Er wordt gerekend met aantallen die nog als 'voorlopig' moeten worden gekenmerkt. Op dit moment zijn de aantallen van 2022 'definitief' geworden en een 'voorlopig' aantal van 2023 gepubliceerd. Een en ander heeft tot gevolg dat de algemene uitkering over de jaren 2023-2025 (voorlopig) een positieve bijstelling te zien geeft van € 1,67 miljoen. Bij de meicirculaire 2026 worden de definitieve aantallen 2023 verwerkt wat nog effect kan hebben op de uitkeringen 2024 en 2025.
Meicirculaire 2025 | 4.567 |
---|
In de meicirculaire 2025 zijn diverse bijstellingen van de algemene uitkering verwerkt. Hierin zijn ook opgenomen de te oormerken middelen waarvoor extra lasten zijn geraamd.
Kapitaallasten | |||
---|---|---|---|
Rentebijstelling 2025 | 743 |
Het omslagpercentage was begroot op 0,75%, in verband met een hogere boekwaarde 1-1-2025 en hogere rentelasten (bijgeraamd 1e berap 2025) dient het percentage bijgesteld te worden op 1%. Verder raming rente inkomsten en rente uitgaven kort geld geactualiseerd.
Onvoorzien
In de begroting 2025 is een structurele stelpost voor onvoorzien opgenomen van € 250.000. Deze stelpost kan worden aangewend voor dekking van incidentele tegenvallers in de exploitatie op het gebied van bestaand beleid en als dekking voor lasten van activiteiten die van tevoren niet voorzien zijn, maar die gedurende het begrotingsjaar wel belangrijk zijn.
Na de 1e bestuursrapportage 2025 resteerde nog een bedrag van € 250.000 voor onvoorziene uitgaven.
In de 2e bestuursrapportage 2025 wordt er een beroep gedaan op deze stelpost.
In onderstaande tabel staan de eenmalige budgetten van dit programma met daaronder een toelichting als het restant > € 100.000 is.
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2025 | Realisatie tot heden | Restant |
---|---|---|---|
Aanschaf en implementatie digitale balie | 30 | 0 | 30 |
Digitaliseren akten, persoons- en woningkaarten en bandjes | 125 | 105 | 20 |
Implementatiekosten financieel systeem | 332 | 324 | 7 |
Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed | 311 | 33 | 279 |
Inlopen digitale archiefachterstanden | 92 | 4 | 88 |
Inzet robotisering (RPA) | 206 | 85 | 122 |
Totaal | 1.096 | 550 | 546 |
Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed | 279 |
---|
Het vastgoedinformatiesysteem Axxelerate is aangeschaft en deels operationeel.
Inzet robotisering (RPA) | 122 |
---|
In 2025 hebben we de 3 pilots uit 2024 geëvalueerd. Op basis hiervan is besloten om op een andere lijn verder te gaan: meer inzetten op moderne 'workflow automation' technieken. Deze zijn duurzamer in te richten dan traditionele RPA.